ITB Berlin 2020

Właśnie teraz, w dniach 4 – 8.03.2020 w Berlinie miały odbywać się największe światowe targi turystyczne ITB, w których udział bierze ponad 10 000 wystawców ze 180 krajów z całego świata. Oprócz prezentacji atrakcyjnych ofert wyjazdów wakacyjnych i rozmów biznesowych dla branży turystycznej jak co roku, przewidziany był też kongres branżowy obejmujący liczne szkolenia, warsztaty i konferencje o tematyce destynacji, hotelarstwa, nowości technicznych, szczególnie platform i systemów rezerwacyjnych oraz ochrony środowiska z udziałem wielu wybitnych ekspertów.

Niestety z powodu rozprzestrzeniania się koronawirusa i idących za tym względów bezpieczeństwa, bardzo ubolewając nad tym organizatorzy tego ważnego dla turystyki wydarzenia musieli je odwołać.

Niestety decyzja o odwołaniu ITB Berlin zapadła zbyt późno i tuż przed rozpoczęciem targów, mianowicie w piątek 28.02.2020 w późnych godzinach wieczornych, kiedy już część delegacji rządowych i branżowych oraz ekipy budujące stoiska były na miejscu.

Również POT utrzymywał informację do ostatniej chwili, że targi ITB Berlin odbędą się planowo.

Tak komentują decyzję o odwołaniu targów organizatorzy:

Dr Christian Göke, CEO Messe Berlin GmbH, powiedział: „Z ponad 10 000 wystawców z ponad 180 krajów ITB Berlin jest niezwykle ważnym wydarzeniem dla światowej branży turystycznej. Bardzo poważnie podchodzimy do odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo naszych gości, wystawców i pracowników. Z wielkim sercem musimy teraz pogodzić się z odwołaniem ITB Berlin 2020”.

Przewodniczący rady nadzorczej Messe Berlin Wolf-Dieter Wolf powiedział: „ITB Berlin i Messe Berlin nie doświadczyły podobnej sytuacji w 54-letniej historii tego wydarzenia. Chcielibyśmy podziękować wszystkim wystawcom i partnerom z całego świata, którzy w ciągu ostatnich kilku dni i tygodni byli przy ITB Berlin. Cieszymy się na kontynuację zaufanych relacji z naszymi partnerami na rynku”.

Pojawił się też problem finansowy, gdyż wystawcy wpłacili z wyprzedzeniem wysokie opłaty za stoiska. Wystawienie się na Polskim Stoisku Narodowym kosztowało 11 000zł.

Zapytani o działania mające na celu rekompensatę odwołanych targów przedstawiciele organizatora odpowiedzieli, że pracują nad problemem.

Zaś dyrektor ZOPOTu w Berlinie Konrad Guldon zapytany o skutki odwołania targów ITB dla polskich wystawców powiedział: ,,Ciężko jest komentować kwestie odwołania tych targów, ponieważ decyzja została podjęta przez władze niemieckie i nie możemy tej kwestii komentować. Natomiast decyzja, która została podjęta w piątek o godz. 19:30 zrodziła wiele problemów, ponieważ niektóre delegacje były już w drodze, niektóre praktycznie już na miejscu, inne pakowały się i zrodziło to wiele problemów natury operacyjnej, ponieważ nagle okazało się, że trzeba odwoływać imprezy, noclegi, dużo różnych eventów, spotkań, ktore były już praktycznie w toku. Stąd na pewno ta decyzja niesie za sobą pełno skutków negatywnych i jest oceniana przez branżę dość negatywnie. Jesteśmy nią wszyscy zaskoczeni, natomiast, nie wiemy też do końca, ponieważ Messe Berlin nie wydało też komunikatu jakie będzie rozwiązanie tej sytuacji i dla tego na dzień dzisiejszy nie dysponuje też wiedzą jakie będą skutki finansowe dla wystawców”.

,,Zarząd POT cały czas pracuje nad tą kwestią i tak jak powiedziałem jesteśmy uzależnieni od Messe Berlin, czyli organizatora targów, który musi wydać stosowne oświadczenie. Jestem przekonany, że będzie to zorganizowane w sposób korzystny dla wystawców, ale na dzień dzisiejszy nie mamy jeszcze żadnych konkretów”.

Organizator wydarzenia jednak zadbał o komunikację wystawców z gośćmi B2B i targi przeniosły się do sieci. Powstała strona www.itb.com oraz aplikacja umożliwiająca kontakt wystawców z kontrahentami.

Zaś w Berlinie po targach ani śladu. Nie ma ani banerów na terenie targów, ani flag krajów uczestniczących zarówno przy głównym wejściu jak i znanym branży i mediom centrum konferencyjnym ICC.

Na próżno również szukać informacji w formie banerów i plakatów zarówno na mieście jak i w hubach komunikacyjnych np. na kluczowych dworcach: Berlin Hauptbahnhof, Berlin Ostbahnhof i autobusowym ZOB. Również brak informacji o wydarzeniu na berlińskich lotniskach.

Jak się dowiedzieliśmy od Prezesa POT Roberta Andrzejczyka na konferencji prasowej poświęconej skutkom i problemom branży turystycznej spowodowanym przez koronawirusa, która odbyła się 9.03.2020 w Ministerstwie Rozwoju: ,,Wszystkie wpłaty zostaną zwrócone naszym partnerom”, zapewnił również, że nastąpi to w przeciągu 14 dni.

Tak, więc pozostaje trzymać POT za słowo i liczyć, że polscy wystawcy otrzymają zwrot wniesionych, dużych wpłat za udział w tych najważniejszych targach.

Tekst i zdjęcia: Bartosz Karwacki i Piotr Żyła

Dodaj komentarz