Konferencja: „Cyberzagrożenia i agresja w sieci, media elektroniczne, a rozwój edukacyjny i emocjonalny dziecka”

Dnia 6.09.2019 w legionowskim Ratuszu odbyła się konferencja pt.: „Cyberzagrożenia i agresja w sieci, media elektroniczne, a rozwój edukacyjny i emocjonalny dziecka”, zorganizowana przez Powiat Legionowski i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.

Celem spotkania było uświadomienie rodzicom, opiekunom, pedagogom jak również pracownikom opieki społecznej jakie zagrożenia czekają na dzieci przy korzystaniu z nowoczesnej technologii jaką jest internet.

W pierwszym bloku pedagog społeczny i psycholog oraz autor wielu publikacji – dr hab. prof ndzw. Mariusz Jędrzejko przedstawił zagrożenia jakie czyhają na dzieci w internecie. W swojej prelekcji wskazał na inwigilację na potrzeby dedykowanych reklam oraz podstawowe błędy rodziców, wynikające z braku czasu poświęconego dzieciom, spowodowanego wieloma obowiązkami zawodowymi.

Swoje rozważania popierał praktykami, które sam stosuje jako ojciec. Wśród nich były: kontrola rodzicielska poczynań pociech w sieci np. sprawdzanie stron internetowych odwiedzanych przez dzieci, ich kontaktów przez komunikatory jak również pocztę elektroniczną, założenie aplikacji umożliwiającej kontrolę i blokadę stron pornograficznych, czy stron i gier z przemocą jak również ograniczenia czasowe korzystania z internetu i telefonów. Jako jeden z podstawowych problemów wskazał uzależnienie dzieci i młodzieży od telefonów i komputerów przejawiające się na spędzaniu długiego czasu na rozmowach telefonicznych, kontaktach na Facebooku, czy grach i słuchaniu muzyki kosztem nauki, aktywności fizycznej, zabawami, czy spotkaniami towarzyskimi.

Następnie głos zabrała psycholog mediów – Agnieszka Tepel, która omówiła zagrożenia wynikające z aktywności dzieci w mediach społecznościowych.

Zwróciła między innymi uwagę na nieodpowiednie publikowanie treści w tym zbyt wielu danych osobowych, niekorzystnych zdjęć, czy innych informacji, które mogą zostać wykorzystane przeciwko dzieciom i rodzinie.

Wśród przytoczonych praktyk znalazły się np: sexing stosowany zwłaszcza przez dziewczyny szukające chłopaków w sieci, publikowanie zdjęć przedstawiających spożywanie alkoholu, czy publikowany na You Tube, negatywny streaming najczęściej przedstawiający przemoc oraz zaskakujące wyniki z przykładowych historii przeglądania stron przez dzieci i młodzież z uwzględnieniem ich wieku.

Nie zabrakło również informacji o rosyjskich portalach, przedstawianych jako gry, zachęcających docelowo do samobójstw np. Niebieski wieloryb.

Trzeci blok tematyczny prowadzony przez psychologa – Macieja Szczodrowskiego dotyczył negatywnego wpływu gier na dzieci i młodzież.

W swoim wystąpieniu mówca poruszył problemy przemocy, zabijania, strzelaniny i przekleństw w znanych i popularnych wśród dzieci grach.

Nie zabrakło również problematyki sexualnej w grach. W jednym z pokazanych fragmentów popularnej wśród najmłodszych (do 10 lat) gry o tematyce samochodowej (jazda po mieście) jednym z zadań jest poderwanie dziewczyny do samochodu, a następnie zamiast randki pokazane są sceny przedstawiające stosunek odbywany w aucie.

Na szczęście nowoczesna technologia elektroniczna to nie tylko zagrożenia, ale korzystając w sposób właściwy i z umiarem służy jako narzędzie do nauki, pozyskiwania informacji i rozwijania zainteresowań.

Wspomiane podczas prezentacji parametry dobrych komputerów jak np: odpowiednia karta graficzna, czy dźwiękowa może służyć do odtwarzania filmów naukowych, obróbce grafiki, fotografii cyfrowej, filmów, muzyki, czy odtwarzania multimedialnych programów językowych. Również wiele aplikacji ma pozytywne zastosowanie np. Power Point służący do przygotowywania prezentacji na lekcje, czy pożyteczne narzędzia Google np: aplikacja zdjęcia, wirtualny dysk zwany „chmurą”, mapy, czy kalendarz.

Również komunikatory jak np: WhatsApp, czy Skype mają pozytywne znaczenie, zwłaszcza służą do bezpłatnych rozmów międzynarodowych, a tym samym pomagają w nauce języka.

Tak, więc wskazane byłoby przygotowanie podobnej konferencji nt. pozytywnego wpływu cyberprzestrzeni na dzieci i młodzież

Tekst i zdjęcia: Bartosz Karwacki

Dodaj komentarz