Sukces targów i kongresu. Od kontaktów do kontraktów

Rośnie ranga targów China Homelife Poland, największych w Europie Centralnej i Wschodniej targów artykułów chińskich. Ofertą wystawców zainteresowało się kilkanaście tysięcy handlowców, przedsiębiorców i odwiedzających targi. Tegoroczna edycja została wzmocniona o filar eksportowy – targi Export Expo. Regionem patronackim targów było Mazowsze.

O sukcesie targów i potrzebie rozwoju gospodarczych kontaktów z chińskimi producentami świadczy fakt, że już postanowiono o ich kontynuacji. Wystawcy odnotowali zainteresowanie ich produktami. Potwierdza to słuszność realizacji programu Hosted Buyers, czyli zapraszanie handlowców do odwiedzenia targów zapewniając transport, poczęstunek a dla gości z zagranicy także nocleg. Łącznie przyjęto około 5000 przedsiębiorców.

Kolejna, dziewiąta edycja targów planowana jest na maj 2020 roku. Po raz czwarty będzie im towarzyszył Kongres Gospodarczy Krajów Europy Centralnej i Wschodniej. Więcej powierzchni zajmą wystawcy w strefie targów Export Expo. Zaproszenie jest kierowane do eksporterów z Europy Centralnej i Wschodniej.

Polska na szlaku Pasa i Drogi

Targi China Homelife Poland organizowane są przez firmę Meorient International Exhibition przy współpracy z Warszawską Izbą Gospodarczą. China Homelife to międzynarodowy brand – pod taką samą nazwą podobne targi odbywają się w 13 regionach świata. China Homelife Poland są jedyną w tej części Europy edycją tego wydarzenia obejmującego swym zasięgiem 16 krajów Europy Centralnej i Wschodniej. To ważną platforma do realizacji wielkiego chińskiego projektu „Jeden Pas, jedna Droga”. Dla polskiej gospodarki szansa, że skorzystamy z tego projektu jako liderzy tej części Europy.

Na targi do Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie pod Warszawa w dniach 29-31 maja przyjechało około 1100 wystawców ze wschodniego wybrzeża Chińskiej Republiki Ludowej (prowincji Zhejiang, Guangdond, Anhui, Shandong) oraz Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu. Reprezentują ogromny potencjał. Sama tylko prowincja Zheijang zajmuje prawie jedną trzecią obszaru Polski. Zamieszkuję ją ponad 55 milionów ludzi. Stolica prowincji – Hangzhou jest ważnym centrum gospodarczym. W ubiegłym roku odwiedziło ją ponad 180 milionów turystów. Już te liczby dają wyobrażenie o rynkowym potencjale chińskich partnerów.

Na targi do Polski przyjechali producenci z czołowych marek w tym ASD, Longliqi, Hengyi Petrochemical, Chunfeng Garment, Double Gun, Rider Intelligence, Jinfulai, Huajian i wiele innych wiodących firm. Proponowali produkty z branż takich jak: elektronika, materiały budowlane, meble, odzież i tekstylia, oświetlenie, wyposażenie domów (dekoracje) oraz upominki. Na stoiskach obecni byli certyfikowani dostawcy i producenci, sprawdzeni kontrahenci, gwarantujący jakość oferowanych produktów i sprawną dostawę.

Podkreślał te wartości Xu Ming, sekretarz generalny Urzędu Ludowego miasta Hangzhou, podczas uroczystej gali Europejskie Laury Przedsiębiorczości. Gratulując nagrodzonym oraz Warszawskiej Izbie Gospodarczej, mówił o jakości działania: – Jakość jest życiem produktów. Ma szczególne znaczenie na rynku europejskim. W Hangzhou oraz prowincji Zhejiang przywiązujemy szczególną uwagę do jakości produktów. Mam nadzieję, że dzięki temu zdobędą one odbiorców na rynkach światowych.

Marek Traczyk, prezes Warszawskiej Izby Gospodarczej przedstawił służebną rolę Izby podczas organizacji targów i kongresu. Życzył, by spotkania przedsiębiorców i handlowców z różnych krajów przyczyniły się do zawarcia umów i podpisania kontraktów.

Samorządy i media

Inicjatywy Warszawskiej Izby Gospodarczej doceniają urzędy centralne oraz władze samorządowe, obejmując targi i kongres patronatem. Tegoroczne wydarzenia odbywały się pod patronatem honorowym Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz marszałków województw: Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka Województwa Lubelskiego, Marszałka Województwa Lubuskiego, Marszałka Województwa Łódzkiego, Marszałka Województwa Mazowieckiego, Marszałka Województwa Opolskiego, Marszałka Województwa Podkarpackiego, Marszałka Województwa Podlaskiego, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego.

Patronat nad wydarzeniami objęli także Starosta Kołbucki, Starosta Piotrkowski, Starosta Zduńskowolski, Prezydent Kielc, Prezydent Olsztyna, Prezydent Płocka, Prezydent Zabrza, Burmistrz Kętrzyna.

Targi i kongres to także ciekawe wydarzenia dla dziennikarzy. Kilkadziesiąt redakcji krajowych, regionalnych i lokalnych okazało zainteresowanie. Gościliśmy także dziennikarzy z krajów Europy Centralnej i Wschodniej oraz z Chin. Ogólnochińskie Stowarzyszenie Dziennikarzy reprezentował sekretarz generalny i wieceprezes Hu Xiaohan. Stowarzyszenie Polskich Medów i Ogólnochińskie Stowarzyszenie Dziennikarzy zawarły umowę o wzajemnej współpracy. Prezes Hu Xiaohan zapewnił, że teraz otworzyły się nowe drogi dla rozwoju partnerstwa, co zaowocuje także częstszymi kontaktami i nowymi możliwościami prezentacji obu krajów.

Szczyt samorządów gospodarczych

Na zaproszenie Warszawskiej Izba Gospodarczej na targi przyjechało prawie 2000 handlowców z krajów z Europy Centralnej i Wschodniej. Zaproszenie Warszawskiej Izby Gospodarczej przyjęli przedstawiciele ponad 50 izb i organizacji gospodarczych z Białorusi, Chorwacji, Czech, Litwy, Łotwy, Mołdawii, Polski, Rosji, Słowacji, Ukrainy. Byli wśród nich mieszkańcy m.in.: Brześcia, Doniecka, Drohobycza, Edinet, Homla, Iwano-Frankiwska, Kaliningradu, Kijowa, Lwowa, Mińska, Rygi, Równego, Smoleńska, Wilna, Sankt Petersburga.

Izba Przemysłowo-Handlowa z Petersburga to jedną z najstarszych i największych Izb w Rosji. Zrzesza ponad 4000 rosyjskich i zagranicznych małych, średnich i dużych firm działających w Petersburgu. Współpracuje z izbami z 70 krajów i podpisała ponad 150 umów o współpracy z organizacjami zagranicznymi. Wiceprzewodnicząca Izby Ekaterina Lebedeva kolejną umowę zawarła z Warszawską Izbą Gospodarczą. Marek Traczyk, prezes WIG podpisał porozumienia o współpracy gospodarczej także z szefami organizacji gospodarczych: Smoleńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej (Rosja), Krajowej Konfederacji Przedsiębiorczości (Białoruś), Wołyńska Izba Gospodarcza (Ukraina), Izba Gospodarcza miasta Homel (Białoruś), Izba Gospodarcza miasta Iwano-Frankiwsk (Ukraina).

Korzyści z obecności na targach i kongresie wymieniali przedstawiciele wszystkich zaproszonych izb, deklarując udział w następnej edycji zjazdu samorządów gospodarczych Europy Centralnej i Wschodniej pod egidą Warszawskiej Izby Gospodarczej.

Filar Export Expo

Specjalnym patronatem wyróżnił wydarzenia Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego. Regionem patronackim targów i kongresu zostało Mazowsze.

„Ogromnie cieszy mnie, że ta ważna inicjatywa na stałe zagościła na Mazowszu w sercu Polski, wychodząc naprzeciw perspektywie zacieśnienia relacji handlowych regionu Europy Centralnej i Wschodniej z Chinami. (…) Ważne jest również, że po raz pierwszy zdecydowano o zorganizowaniu targów Export Expo, co umożliwia ekspozycje towarów produkowanych w tym regionie Europy” – przekazał marszałek Adam Struzik, gratulując: „Dynamika kolejnych edycji targów China Homelife w Polsce świadczy o rosnącej wadze tego wydarzenia w regionie w oczach Chin. Szczególne słowa uznania należą się organizatorom: chińskiej firmie Meorient (Meorient International Exhibition) i Warszawskiej Izbie Gospodarczej”.

Zdaniem marszałka Struzika województwo mazowieckie ma szansę stać się dogodnym centrum wspierającym transpozycję chińskiego potencjału i wprowadzanie chińskich jakościowych marek na rynek Polski i innych państw Europy Centralnej i Wschodniej.

Targi i kongres mogą stworzyć platformę wspólnego handlowego dialogu przedsiębiorców chińskich i europejskich.

Z polskich sadów na chińskie stoły

Stoiska, punkty informacyjne izb gospodarczych mieściły się po sąsiedzku z ekspozycją Mazowsza. Samorząd Województwa Mazowieckiego zorganizował wielowymiarowe stanowisko regionalne zadedykowane promocji przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie Mazowsza, zainteresowanych podjęciem międzynarodowej współpracy. Produkty i oferty prezentowali przedsiębiorcy w branżach takich jak: przetwórstwo rolno-spożywcze, turystyka, kosmetyki, meble, spedycja międzynarodowa, platformy e-commerce.

Kontaktami z importerami z Chin szczególnie zainteresowana jest branżą rolno-spożywcza.

Nadzieje na poprawę naszej sytuacji handlowej eksperci rynku pokładają w żywności. Choć Polska ma w tej branży ogromne możliwości, na przeszkodzie eksportu stoją zawiła biurokracja, bariery, celne, transportowe i kulturowe. Na razie do Państwa Środka wysyłamy kurczaki (3,5 tys. ton w tym roku) i indyki (ponad pół tys. ton), ale eksport wieprzowiny jest nadal blokowany.

Tysiące rozmów

Do centrum Ptak Warsaw Expo ściągali także handlowcy z całej Polski. Organizatorzy zaproponowali bardzo dobrze przyjęty program match-makingu, dzięki któremu do przedsiębiorców dobierani są odpowiedni chińscy producenci. Podczas targów możliwe były spotkania kupców z dostawcami. W strefie match-makingu łatwiej się dogadać.

Targi China Homelife dały możliwość dokładnego zapoznania się z asortymentem, a w przypadku bariery językowej porozmawiania za pośrednictwem tłumacza. Wydarzenie pozwoliło umocnić to, co jest najważniejsze w relacjach biznesowych: wzajemne zaufanie i przyczyniło się do zacieśnienia współpracy pomiędzy przedsiębiorcami z Chin i Polski.

Guanxi, czyli układ

Nie ma jednej recepty na udany biznes z Chinami. Nie ma określonego wzoru, przepisu czy magicznego zaklęcia, gwarantującego sukces na chińskim rynku. Istnieje jednakże klucz do rozpoczęcia całego procesu tak, aby szansa na powodzenie biznesu była jak największa. Tym kluczem jest wiedza. Wiedza bezcenna dla wszystkich – importerów i eksporterów.

Taką wiedzą – użyteczną, popartą praktyką podzielili się eksperci debat i seminariów organizowanych przez trzy dni Kongresu Gospodarczego Europy Centralnej i Wschodniej. Jedna z ekspertek – Paulina Kiełbus-Jania, prezes BigChina.pl mówiła o wpływie chińskiej kultury na negocjacje biznesowe.

W Polsce określenie układ budzi pejoratywne skojarzenia. W Chinach guanxi, czyli układ, otwiera drogę do sukcesu. Sam fakt pochodzenia importera z zachodu, kojarzonego z pieniędzmi, uchyla w Chinach wiele drzwi. Niemniej wiele z tych drzwi nie otworzy się szerzej, jeśli nie będziemy potrafili wejść w guanxi. Zatem znajomość chińskich realiów może znacząco wpłynąć na to, czy chiński partner będzie nas lubił i szanował, czy może większym szacunkiem obdarzy nasze pieniądze.

Film z targów China Homelife Show Poland 2019

Źródło: www.wig.waw.pl


Dodaj komentarz