Nowoczesne technologie, a turystyka

Targi ITB odbywające się w Berlinie od 54 lat to jedna z największych imprez branży turystycznej. Od 6 do 10. marca 2019 stanowiska około 10 000 wystawców z 180 krajów zobaczyło ponad 160 000 osób, w tym w przybliżeniu 113 000 odwiedzających branżowych. Oprócz prezentacji oferty w halach, organizowano konferencje i wykłady w ramach ITB Kongress (dla odwiedzających branżowych) oraz weekendowy program dla odwiedzających indywidualnych.
W przemowach podczas ceremonii otwarcia targów, dnia 5. marca br., została podkreślana rola turystki jako sektora gospodarki oraz jej znaczenie w skali świata. Wspomniano o wpływie na środowisko oraz społecznej odpowiedzialności branży turystycznej, w tym konieczności poszanowania praw człowieka/pracownika. Jako wyzwania wymieniano sytuację geopolityczną (Brexit) oraz proces digitalizacji. Wszystkie powyższe tematy były również widoczne na stanowiskach rożnych wystawców.
Niewątpliwie ciekawa jest zależność nowe technologie oraz digitalizacja a turystyka. Na tegorocznych targach odbyły sie Forum Technology oraz po raz pierwszy Tours & Activities – TTA oraz ITB Virtual Reality Lab prezentujące przedsiębiorstwa i praktyki z obszaru Virtual Reality (wirtualna rzeczywistość). Firmy oferujące rozwiązania informatyczne i multimedialne zlokalizowane były w pięciu halach: 5.1. (technologie dla biur podróży, organizatorów turystyki oraz platformy bukingowe),
6.1 (software i apps, start-upy), 7.1. (systemy płatności, systemy dla lotnictwa), 8.1 oraz 10.1 (systemy bukowania dla hoteli). Powierzchnia zajmowana przez nie znaczaco wrosła w porównaniu z poprzednimi latami, co uwidacznia potencjał rynku. Ponadto wystawcy jak m.in. Luxemburg, Niemcy, Australia prezentowali wirtualne podóże w czasie. Przy zastosowaniu okular Virtual Reality można było odbyć 30-minutowy przejazd bryczką przez Amsterdam w roku 1882, Ogród zimowy
bawarskiego króla Ludwika II czy po historycznym Sydney. Okulary Virtual Reality miały również zastosowanie w promocji spływu przełomem Dunajca przez Stowarzyszenie Flisaków Pienińskich oraz
sportów aktywnych – jadąc na rowerze stacjonarnym można było podziwiać zmieniające się krajobrazy. Kilka sieci hotelowych i linii lotniczych rozważa wprowadzenie wirtualnej rzeczywistości
jako elementu entertainmentu dla klientów.
Nowoczesne technologie mają wpływ na turystykę. Powszechnie korzystamy z platform bookingowych oraz robimy elektroniczny check-in na lotnisku. Powoli przygotowujemy się na zmiany,
jak np. robot-recepcjonista, robot-barman, większą dostępność wirtualnej rzeczywistości, skanowanie twarzy w hotelach by mieć spersonalizowany dostęp do pokoju i na inne udogodnienia.

Magda Sobańska

Dodaj komentarz