Targi TT Warsaw 2018

clone tag: -4236603848476786683

Kiedy przychodzi listopad cała branża turystyczna spotyka się w Warszawie.

To właśnie tu w jednym z głównych symboli stolicy Pałacu Kultury i Nauki już po raz 26. w dniach 22 – 24.11.2018 odbywają się targi turystyczne TT Warsaw, których tegorocznym krajem partnerskim są Włochy.

W wydarzeniu bierze udział 500 wystawców z 53 krajów. Wśród nich są: Włochy – kraj partnerski, Niemcy, Czechy, Słowacja, Bułgaria, Maroko, Grecja, RPA, Turcja, Ukraina, Rosja, Litwa, Palestyna, USA, Sri Lanka, Panama, Peru, Albania, Dominikana, Węgry, Armenia, Mołdawia, Jordania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Hiszpania, Rumunia, Chile, Gruzja, Izrael, Rumunia, Indie, Egipt, Macedonia, Indonezja, Etiopia, Czarnogóra, Tajlandia, Chorwacja, Portugalia, Bangladesz i oczywiście Polska.

Wydarzenie to uroczyście otworzyli: Minister Sportu i Turystyki Witold Bańka, Aldo Amati – Ambasador Włoch w Polsce, Giovanni Bastianelli – Dyrektor Narodowej Agencji Turystyki Włoskiej ENIT, Pierro Cannas– Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce, Paweł Niewiadomski – Prezes Polskiej Izby Turystyki oraz Urszula Potęga – Prezes MT Targi Polska.

Po oficjalnym otwarciu targów wręczono nagrody i odznaczenia. W podziękowaniu za współpracę wyróżnienie Grand Prix otrzymali: Robert Andrzejczyk – Prezes POT oraz Giovanni Bastianelli. Zaś Srebrnym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP została odznaczona p. Prezes MT Polska –Urszula Potęga.

Wystawcy z 53. krajów – to robi wrażenie. Niektórzy pomyślą: fajnie, znają nas. Ano, znają i chętnie przyjeżdżają. Dlaczego? Przedstawiciel Bangladeszu  powiedział mi: (…) „ Polska jest w środku Europy, przyjeżdża tu sporo ludzi z różnych krajów. Łatwiej nam,przy okazji targów u was, zainteresować ich naszym krajem.” Przedstawiciel stoiska USA wyjaśnił: „ Przyjechaliśmy do Polski z naszą ofertą z prostej kalkulacji. O Polsce, ekonomiczne instytucje w USA wypowiadają się, że to dość zamożny kraj. Jeśli tak, to obywatele też mają pieniądze. Wiesz, jak ludzie mają pracę, mieszkanie, czują się bezpiecznie – to przychodzi ochota na zobaczenie świata. Europę twoi rodacy znają dość dobrze, choćby dlatego, że pracują np. w Anglii. To gdzie mogą pojechać …, oczywiście do Stanów. My swoich turystów chcemy przysyłać nie tylko do Paryża czy Rzymu, ale właśnie tu, także do Polski. Trzeba przyznać, logiczna kalkulacja. Jak prezentowała się Polska? Moim zdaniem, skromnie. Mało polskich regionów. Wystawili się tylko: Mazowsze,Lubelskie, Małopolska oraz Toruń. Wśród polskich wystawców udział wzięły: biura podróży, hotele, uzdrowiska, organizacje branżowe np.: PIT, POT, PTSM. Oferta polska przygotowana została starannie. Propozycje przygotowane przez: Mazowsze, Małopolskę, Lubelszczyznę i Uzdrowisko Uniejów – trzeba uznać za ciekawe, choć tradycyjne. Oferta noclegowa w całej Polsce zaprezentowana w formie „Katalogu Polskiej Turystyki” przez wydawnictwo Targowe ABC z Poznania, dawała kontrahentom, z braku obecności na targach innych polskich regionów, możliwość, planowania i rezerwacji swoich urlopów. Natomiast dzieci i młodzież oblegały stoisko Energylandii i Centrum Nauki Kopernik.

Największym zainteresowaniem cieszyły się oferty pobytów w polskich górach i Krakowie oraz na Mazowszu. Niestety, w związku z tym, że niedawno odbyły się targi World Travel Show w Nadarzynie, wielu polskich przedstawicieli branży turystycznej, a zwłaszcza miast i regionów nie pojawiło się na tych targach. Zabrakło między innymi: Śląska, Dolnego Śląska,Świętokrzyskiego, czy Warmii i Mazur. Brakowało również stoiska Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, nie było również znanej „Odlotowej kapsuły” Świętokrzyskiego z kinem 5D. Wniosek – tak ważne imprezy należy organizować w przemyślany sposób. Decydentom z komunikacją dotyczącą organizacji tego typu imprez było nie po drodze. Szkoda.

Największe zagraniczne stoisko przygotował tegoroczny partner – Włochy, na którym zaprezentowało się 80 wystawców, w tym 8 włoskich regionów.

Podczas targów, oprócz prezentowania atrakcyjnych ofert na stoiskach, organizatorzy przygotowali również atrakcje dodatkowe jak np. spotkania z podróżnikami.

O swoich wyprawach w cyklu „Podróże na krańce świata i w głąb siebie” opowiadał niepełnosprawny zdobywca obu biegunów, partner wyprawy polarnika Marka Kamińskiego – Jan Mela.

Gości eventu w podróże egzotyczne z dziećmi zabrali: Natalia Sitarska i Łukasz Nowak.

Zaś o Chorwacji opowiadali Anna i Krzysztof Kobusowie. Miłośników atrakcji turystycznych naszych południowych sąsiadów w podróż po „Czechach mniej znanych” zabrał Jakub Muszyński.

Fanów podróży konnej po bezdrożach Kaukazu, Gruzji, Armenii,Iranu i Maroka zabrał Jacek Jasiński, a na wycieczkę po „Złoto króla Midasa” na Kretę gości zabrał Paweł Wroński.

Pomyślano również o gościach B2B. Mogli oni poszerzyć swoją wiedzę na odbywających się podczas dnia branżowego licznych konferencjach, prezentacjach i warsztatch.

Do najważniejszych wydarzeń należały: organizowany przez ECTAA i PIT panel nt.: zmian w unijnej dyrektywie i ustawie turystycznej, panel dyskusyjny przygotowany przez MSiT nt.: „Reforma prawa turystycznego. Najem krótkotrwały, wnioski na dziś i na przyszłość,” dotyczący aspektów prawnych w turystyce, przygotowana przez Flydubai prezentacja oferty połączeń lotniczych z Polski do Dunaju, konferencja „Lato 2018 – sezon marzeń, czy sezon porażek? Rynek turystyki wyjazdowej w warunkach bezwzględnej konkurencji” dotyczący aspektów nowej ustawy o imprezach turystycznych, konferencje prasowe:Dominikany i kraju partnerskiego – Włoch, konferencja Narodowej Agencji Turystyki Białorusi poświęcona wprowadzeniu ruchu bezwizowego na Białoruś w przypadku pobytów do 30 dni.

Ważnym wydarzeniem była konferencja prasowa Ambasady Maroka, Marokańskiej Narodowej Organizacji Turystyki i Stowarzyszenia Polskich Mediów pt.: „Rozwój turystyki Maroka do 2020r”. Podczas konferencji, ambasador Maroka Youns Tijani oraz dyrektor Marokańskiej Narodowej Organizacji Turystyki Richard Ennaciri – przedstawili założenia rozwoju turystyki Maroka do 2020r ujęte w Narodowej Strategii Rozwoju Maroka – „Vision 2020”. W drugiej części spotkania prezes Stowarzyszenia Polskich Mediów Marek Traczyk omówił kwestie współpracy Maroka z mediami i przedstawił propozycję organizowania study press do Maroka w latach 2019 i 2020.

Mimo braku wielu polskich wystawców będących stałymi bywalcami najważniejszych polskich targów turystycznych, wydarzenie to należy uznać za udane. Informacji przecież nigdy dość, merytorycznych rozmów też, a zawarte przez ludzi z branży znajomości też się przydadzą. Wystawcom życzę wielu udanych kontraktów, zwiedzającym znalezienia wymarzonej oferty urlopowej w atrakcyjnej cenie, a organizatorom sukcesów podczas kolejnej edycji targów, której partnerem będzie obchodzące jubileusz 30- lecia biuro turystyczne „Itaka”.

Tekst i zdjęcia: Bartosz Karwacki

Dodaj komentarz